EKSPLORASI PENGALAMAN SISWA KELAS V DALAM MENGGUNAKAN GAME LITERASI BERBASIS QUIZIZZ PADA PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 8 DI SDN 48/I PANEROKAN
Keywords:
Student Experience; Literacy Games; QuizizzAbstract
The problem that occurs is the low motivation and literacy understanding of students' subject matter, which is caused by the lack of variation in the learning methods applied. This study aims to explore the experience of grade V students in using Quizizz-based literacy games in the 8th Batch Teaching Campus Program at SDN 48/I Penerokan. This study uses a qualitative approach with an exploratory method. Data collection techniques are carried out through observation, in-depth interviews with students, and analysis of quiz results carried out using Quizizz. The data obtained was analyzed descriptively to identify the student experience and the impact of using Quizizz on learning. The results of the study show that the use of Quizizz-based literacy games has a positive impact on the learning experience of grade V students at SDN 48/I Penerokan. This can be seen from the increase in motivation, material understanding, and student involvement in the learning process. In addition, the use of Quizizz also helps students in developing social skills and time management. This shows that interactive learning methods can be an effective solution to improve learning outcomes. While there are some challenges related to technology access and students' understanding of the use of Quizizz, the benefits obtained are much more significant. This research underscores the importance of innovation in education to create more engaging and meaningful learning experiences.
Downloads
References
Atikah, A., & Amelia, I. (2024). Strategi Penilaian Dan Evaluasi Efektif Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Serta Umpan Balik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Perspektif: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa, 2(3), 76-84. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i3.1454
Atisyah, N., & Ilmiani, A. M. (2024). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Game Edukatif Quizizz Di Sekolah MTsN 1 Kota Palangka Raya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(10), 4435-4440. https://doi.org/10.59837/jpmba.v2i10.1697
Awwaludin, M., Malik, S., & Siswanto, N. D. (2022). Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab pada Pesantren Bahasa Arab (MIM LAM). Definisi: Jurnal Agama dan Sosial Humaniora, 1(1), 55-64. https://doi.org/10.1557/djash.v1i1.16716
Bali, E. N., Bunga, B., & Kale, S. (2022). Kampus Mengajar: Upaya Transformasi Mutu Pendidikan Sekolah Dasar Di Nusa Tenggara Timur. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(1), 237-241. https://doi.org/10.51494/jpdf.v3i1.658
Fauziah, R., & Hadi, M. S. (2023). Analisis Efektivitas dan Manfaat Quizizz Paper Mode dalam Pembelajaran Interaktif di Kelas III SDN Singabraja 02. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2721-2730. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.26049
Imamah, Y. H. (2021). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 175-184. Diakses pada https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/63
Jong, A., & Tacoh, Y. T. B. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 131-147. http://dx.doi.org/10.24269/dpp.v12i1.7344
Kurniasari, R., & Wathon, A. (2019). Pembelajaran Konstruktif Melalui Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 96-112. Diakses pada https://oj.lapamu.com/index.php/sim/article/view/74
Lailia, S. A., Fatimah, S., Seftiana, A. F., Ayu, S., & Rista, V. N. (2023). Mengintegrasikan teknologi digital dalam pembelajaran di MI/SD pada era revolusi industri 5.0. SIGNIFICANT: Journal Of Research And Multidisciplinary, 2(01), 10-19. https://doi.org/10.62668/significant.v2i01.644
Nurhalimah, A., Mawaddah, M., & Abdillah, A. (2021). Peningkatan Profesionalisme Mahasiswa Sebagai calon Guru Melalui Program Kampus Mengajar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 12-20. https://doi.org/10.56972/jikm.v1i1.2
Rachayu, I., & Bachri, B. S. (2023). Evaluasi Program Kompetensi Pedagogi Sebagai Calon Guru Terus Bergerak, Tergerak Dan Menggerakkan (Ttm) Era Kurikulum Merdeka Melalui Pengalaman Lapangan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 3215-3225. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.26310
Rahmania, S., Soraya, I., & Hamdani, A. S. (2023). Pemanfaatan Gamification Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 114-133. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v11i2.3714
Rini, A. P., Firmansyah, N. F., Widiastuti, N., Christyowati, Y. I., & Fatirul, A. N. (2023). Pendekatan terintegrasi dalam pengembangan kurikulum abad 21. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 2(2), 171-182. https://doi.org/10.55927/jiph.v2i2.3942
Riyadi, T., & Wibawa, S. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Quizizz pada pembelajaran PPKn di SD kelas 5. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2791-2805. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11962
Said, S. (2023). Peran teknologi digital sebagai media pembelajaran di era abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194-202. https://doi.org/10.33627/pk.62.1300
Subagio, I. K. A., & Limbong, A. M. N. (2023). Dampak Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Aktivitas Pendidikan. Journal of Learning and Technology, 2(1), 43-52. https://doi.org/10.33830/jlt.v2i1.5844
Sukmayadi, T., Maarif, M., Fitri, H. R., Dewi, A. K., Merkuri, Y. G., & Haryanti, A. N. (2024). Membangun keterampilan berpikir kritis mahasiswa melalui literasi kewarganegaraan di Universitas Ahmad Dahlan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 245-256. http://dx.doi.org/10.24269/dpp.v12i2.9388
Suryadi, I. (2023). Dampak Pendidikan Inklusif Terhadap Partisipasi dan Prestasi Siswa dengan Kebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 517-527. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.597
Suyuti, S., Wahyuningrum, P. M. E., Jamil, M. A., Nawawi, M. L., Aditia, D., & Rusmayani, N. G. A. L. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 1-11. Diakses pada https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2908
Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444-451. https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1138
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pinta Uli Panjaitan, Mei Seven Panjaitan, Egi Amaza Mawaddah, Aulia Yunita Rosanti, Candra Rindi Irawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.