IMPLEMENTASI TEKNOLOGI DALAM DESAIN PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MEGOPTIMALKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK

Authors

  • Tiara Lisa Br Tarigan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Nurdianti Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Nur Intan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Mayzura Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Khairunnisa Mifta Ababil Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Keywords:

Learning technologies, Interactive, Cognitive skills

Abstract

This research explores the implementation of technology in interactive learning design to enhance children's cognitive skills. The problem revolves around the lack of engagement and effectiveness in traditional learning methods to facilitate children's cognitive development. The aim is to investigate the extent to which technology usage can improve engagement and cognitive learning outcomes. The research methodology involves the development and implementation of technology-based learning applications specifically designed to reinforce children's cognitive skills. Data were collected through participatory observation, interviews, and cognitive tests. The results indicate that interactive learning design with technology is effective in enhancing engagement and cognitive learning outcomes for children. In conclusion, integrating technology into learning can be an effective approach to strengthening children's cognitive skills, providing more engaging and enriching learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biringkanae, P., & Bunahri, R. R. (2023). Literature Review Penggunaan Teknologi Kecerdasan Buatan dalam Penerbangan: Analisis Perkembangan Teknologi, Potensi Keamanan, dan Tantangan. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 4(5), 745-752.

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, Pp. 17-26).

Insyasiska, D., Zubaidah, S., & Susilo, H. (2017). Pengaruh project based learning terhadap motivasi belajar, kreativitas, kemampuan berpikir kritis, dan kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang, 7(1), 118842.

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Redoks. Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(2), 8-12.

R. Rahayu, R. Rosita, Y. S. Rahayuningsih, A. H. Hernawan, and P. (2022). Implementation of Independent Curriculum in Driving School. J. Basicedu, Vol. 6, No. 4, Pp. 6313–6319, 2022.

Ruwaida, H. (2019). Proses kognitif dalam taksonomi bloom revisi: analisis kemampuan mencipta (c6) pada pembelajaran fikih di mi miftahul anwar desa banua lawas. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51-76.

S. K. I. Robby, S. Milah, and A. F. (2022). Studi Literatur: Integrasi Peran Agama dan Karakter bagi Sains. Edukatif J. Ilmu Pendidik., Vol. 4, No. 2, Pp. 3052–3057, 2022, Doi: 10.31004/Edukatif.V4i2.2663.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian.

Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada pembelajaran ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187-200.

Wisman, Y. (2020). Teori Belajar Kognitif Dan Implementasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 209-215.

Zahriani Jf, N., & Sukiman, S. (2020). Pengembangan Media Flipchart Bertemakan Kelestarian Alam Untuk Mengoptimalkan Kecerdasan Naturalis Anak Di Tkit Zia Salsabila Medan. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 88. https://doi.org/10.24235/awlady.v6i1.5880

Downloads

Published

2024-06-11

How to Cite

Tiara Lisa Br Tarigan, Nurdianti, Nur Intan, Mayzura, & Khairunnisa Mifta Ababil. (2024). IMPLEMENTASI TEKNOLOGI DALAM DESAIN PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MEGOPTIMALKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 4(3), 237–244. Retrieved from https://jipkl.com/index.php/JIPKL/article/view/126

Issue

Section

Articles